Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
Yara Eyde – tak nazywać się będzie pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany amoniakiem. Powstanie w Chinach i docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
Firma konsultingowa zajmująca się inżynierią morską opartą na symulacjach BAR Technologies (BARTech) otrzymała od towarzystwa klasyfikacyjnego DNV pełny certyfikat projektu homologacji typu (TADC) dla swojej technologii napędu wiatrowego.
7 czerwca Nor-Shipping we współpracy z Ocean Hyway Cluster i Maritime CleanTech organizują drugą konferencję Nor-Shipping Hydrogen Conference. W wydarzeniu, które odbędzie się w głównych halach wystawienniczych Nor-Shipping w Lillestrøm, wezmą udział eksperci z całego powstającego łańcucha wartości wodoru, dostarczając wgląd w najnowsze osiągnięcia w zakresie jednego z najbardziej obiecujących „zielonych” paliw przyszłości dla przemysłu morskiego.
Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
W ocenie ekspertów ośrodka analitycznego GlobalData, opóźnienia w projekcie terminala Arctic LNG 2 w Rosji niszczą plany francuskiego giganta TotalEnergies w obszarze bardziej zrównoważonego portfela inwestycyjnego. Firma planuje stopniowo zawieszać działalność w Rosji, stawiają na technologię CCUS oraz projekty LNG w innych regionach.
TotalEnergies w poniedziałek 29 sierpnia ogłosił w swoim komunikacie podpisanie umowy pomiędzy Northern Lights i Yara na transport i składowanie CO2 wychwyconego z Yara Sluiskil - fabryki amoniaku i nawozów sztucznych w Holandii. Jest to pierwsza na świecie komercyjna umowa dotyczącą transgranicznego transportu i składowania CO2.
Fińscy naukowcy pracują nad elastycznym systemem paliwowym dla statków, w szczególności napędzanych wodorem.
Grupa Fincantieri otrzyma od Norwegów środki, za które nabędzie norweskie wyposażenie do budowanych jednostek. Gwarantem jest Eksfin (Export Finance Norway), który zapewnił środki na realizację kredytu eksportowego o wartości 70 mln euro. Część kwoty przeznaczona zostanie również na wykonanie usług przez norweskich eksporterów.
Statek wpłynął w zamkniętą strefę, gdy trwały ćwiczenia z ostrą amunicją. Mogło dojść do tragedii
Grupa Azoty Polyolefins wyprodukowała pierwsze 100 tysięcy ton polipropylenu w ramach rozruchu instalacji
Wyjątkowy projekt NYK - statek napędzany roślinną biomasą
Najnowszy jack-up Van Oord zwodowany w Chinach
Nowojorskie terminale czeka modernizacja
Siły operacji EUNAVFOR Atalanta przekazały Seszelom osoby oskarżone o piractwo